Werbea – Body, Mind, Soul & Spirit

Kombinácia týchto dvoch vitamínov a stopového prvku –  ZINOK, VITAMÍN C + D3 – sa vo viacerých vedeckých článkoch spomína v súvislosti s výrazným posilnením imunitného systému. 

Prečo je tomu tak? Poďme sa pozrieť na jednotlivé zložky tejto kombinácie vitamínov. 

Zinok

Zinok, okrem  toho, že prispieva k udržaniu normálneho stavu vlasov, nechtov a pokožky, má obrovskú zásluhu na zvýšení obranyschopnosti tela. Jeho dostatočný príjem predstavuje výraznú podporu imunity nášho organizmu. Okrem toho ovplyvňuje viacero aspektov imunitného systému a je rozhodujúci pre normálny vývoj a funkciu buniek imunitného systému. 

Zinok je nepostrádateľný pre nespočetné telesné funkcie a hrá významnú úlohu pri chorobných zmenách pokožky, pri poruchách funkcie obličiek a pečene a pri oslabení imunity.

Zaujímavosťou je, že zinok má najvyššiu koncentráciu v hormóne inzulín (tvorí jadro inzulínovej molekuly) a významne rozhoduje o regulovaní metabolizmu cukrov. Vo vysokej koncentrácii sa nachádza aj v očných tkanivách – spolupodieľa sa na prenose fotochemických reakcií do nervového systému, preto pri jeho zníženej hladine môže dôjsť k poruchám zraku. Prispieva k normálnemu metabolizmu nielen sacharidov, ale i makroživín, mastných kyselín, bielkovín , tukov,  vitamínu A, DNA. Pomáha udržiavať zdravé kosti, vlasy, nechty, pokožku, už spomínaný zrak. Zinok, prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresom, normálnej hladiny testosterónu v krvi. Je to kľúčový minerál pre rast, fyzický výkon, plodnosť. Kladne pôsobí na počatie, normálny priebeh v tehotnosti, vývoj plodu, detí a dospievajúcich. Priaznivo pôsobí na nervovú činnosť – upokojuje nervový systém a duševný stav ľudí.  Spolu s vitamínom B6 znižuje hladinu histamínu. 

Pri rakovine sa vylučuje mnohonásobne väčšie množstvo zinku, a preto by sa mal v dostatočnom množstve dopĺňať. Denná potreba zinku u dospelého človeka je asi 15 mg a nie vždy sa dá získať obvyklou stravou. 

Nedostatok zinku postihuje približne jednu tretinu populácie na celom svete a preto sa považuje za globálny problém výživy, ktorý postihuje skupiny obyvateľstva vo vyspelých aj rozvojových krajinách. Podľa správy WHO (Svetová Zdravotnícka Organizácia) je nedostatok zinku zodpovedný za ~ 1,4% (0,8 milióna) úmrtí ročne a 2,9%. Považuje sa tiež za jednu z hlavných príčin chorobnosti v rozvojových krajinách a odhaduje sa, že v týchto krajinách ročne zomrie 0,5 milióna žien a detí v dôsledku nedostatku zinku. Celosvetovo sa asi 16% infekcií dolných dýchacích ciest vyskytuje v dôsledku nedostatku zinku, čo naznačuje možnú súvislosť medzi týmto výživovým nedostatkom a zvýšeným rizikom infekcie SARS-CoV-2 a progresiou závažnej choroby.

Vitamín C 

Spomedzi vitamínov asi najviac skloňovaný je vitamín C, ľudovo céčko, o ktorého účinkoch sa veľa píše aj hovorí. Je to jeden z najpotrebnejších vitamínov nášho tela vôbec. Z hľadiska imunity je nepostrádateľným predpokladom optimálnej funkcie nášho imunitného systému. Účinky tejto mikroživiny sa mnohorako prejavujú v celom tele. Udržuje výkonnosť mozgu a dodáva dobrú náladu. Je silným antioxidantom, zabraňuje zápalom, zabezpečuje napätosť pokožky a silu svalov. Stimuluje tvorbu väziva, kostí a zubov a spolupôsobí pri budovaní chrupaviek a šliach a zlepšuje hojenie rán. Vyzbrojuje telové bunky proti vírusom a baktériám a chráni organizmus pred prechladnutím.  

Okrem iného, vitamín C umožňuje príjem železa z potravy, odbúrava ťažké kovy z nášho tela a zabezpečuje celkovú detoxikáciu. Ochraňuje orgány a tkanivá, predovšetkým však centrálny  nervový systém, pred ničivými účinkami voľných radikálov, a tým brzdí aj starnutie. Je dôležitý pri látkovej premene uhľovodíkov a tukov a podieľa sa syntéze hormónov aj na tvorbe červených krviniek. Je potrebný na budovanie neurotransmiterov a je dôležitý pre syntézu kolagénu. Vitamín C by sme mohli označiť ako spevňujúce obloženie cievnych stien . Zvyšuje odolnosť voči stresu a pomáha regulovať poruchy látkovej premeny pri cukrovke.

Okrem toho vitamín C zlepšuje bunkové dýchanie. Ak sa telu dodáva dostatok vitamínu C, až o 98 % sa tým potláča tvorba nitrozamínov v žalúdku, látok, ktoré môžu viesť k vzniku rakoviny. 

Vitamín C je známy aj ako lapač radikálov, nielenže redukuje voľné radikály, ale regeneruje aj zoxidovaný vitamín E.  

Denná dávka by mala byť minimálne 200 – 300 mg, pri záťaži viac.

VITAMÍN D

Vitamín D, ktorý sa v poslednej dobe tak často skloňuje medzi populáciou, je označovaný  aj ako slnečný vitamín. Základnou funkciou vitamínu D je regulácia hladiny vápnika a fosforu v krvi, čím napomáha stavbe kostí a zubov a pôsobí proti osteomalácii a osteoporóze. Je dôležitý pre tvorbu hormónov, zvyšuje obranyschopnosť organizmu, znižuje citlivosť na bolesť, podieľa sa na detoxikácii organizmu, tým, že podporuje vylučovanie toxických látok z tela.

Jeho nedostatok sa spája s pocitom únavy, skleslosti, človek je bez nálady. Nízka hladina sa potom odrazí aj na zníženej obranyschopnosti. Na otázku, akú dávku by sme denne mali užívať, odpovedala: „Pre aktiváciu imunitného systému odborníci radia užívať denne 2000 IU vitamínu D3. Vyššie dávky už treba konzultovať s lekárom.“  Pre aktiváciu imunitného systému odborníci radia užívať denne 2000 IU vitamínu D3. 

Vitamín D je z evolučného hľadiska jedným z najstarších hormónov a je rozhodujúci pre naše zdravie. Prakticky každá bunka v tele má receptor pre vitamín D. Zohráva dôležitú úlohu v kalciovo-fosfátovom metabolizme – prispieva k prirodzenému vstrebávaniu/využitiu vápnika a fosforu, čo je základom pre zdravý vývoj zubov a kostí. Hrá zásadnú rolu v rozvoji a údržbe kostného tkaniva, v udržaní prirodzenej činnosti svalov. Podieľa sa na procese delenia buniek. Prispieva k normálnej funkcii  imunitného systému, známy je jeho vplyv na ochranu pred srdcovými a onkologickými ochoreniami. Najdôležitejšie kalciferoly: ergokalciferol (vitamín D2) z rastlín a cholekalciferol (vitamín D3) pôvodom zo zvierat sú produkované účinkom ultrafialového žiarenia v koži z prekurzorov. vitamín D3 je bioaktívnejší ako typ D2. 

Viaceré štúdie naznačujú, že ľudia s nízkou hladinou vitamínu D sú vystavení vyššiemu riziku rakoviny, srdcových chorôb, horších infekcií COVID-19 a iných chorôb. Pri nedostatku vitamínu D teda pľúca strácajú epiteliálnu integritu, čím sa stávajú náchylnejšími na zápalové procesy a patológie, akými sú astma, chronická pneumónia a rakovina. 

Okrem svojej úlohy v bunkovej a humorálnej imunite hrá vitamín D, podobne ako zinok a vitamín C, dôležitú úlohu pri vytváraní a udržiavaní epiteliálnych a endotelových bariér vrátane pľúcneho tkaniva. Ich úloha je ale v rámci posilnenia imunity kľúčová. 

Náš imunitný systém je navrhnutý tak, aby zdolal čokoľvek, ale za predpokladu, že má k dispozícii všetky živiny, ktoré jeho činnosť podporujú. Preto dopĺňanie vitamínov, je v období vyššieho výskytu infekčných ochorení nepostrádateľné. 

Najnovšie články

Beauty Collagen
07 júla, 2021
Zinok, Vitamín C, D3
03 septembra, 2021
Blog Power collagen
03 septembra, 2021
X